VACKRA EKIPAGE MED HÄST OCH VAGN ATT HYRA FÖR BRÖLLOP OCH BAL
Om inte sträckan är allt för lång finns väl inget så romantiskt som att åka häst och vagn från sitt bröllop. Det finns ganska många häst och vagn-ekipage för bröllop hos Bilförmedlingen. Priserna varierar mycket beroende på hur långt från utgångspunkt hästarna måste köras. Om du är ägare till ett häst och vagn-ekipage som är säkert och stabilt är du välkommen anmäla dig via “Anmäl fordon” i menyn.
Hästvagn är en vagn som dras av en eller flera hästar. En vagn dragen av flera par hästar kallas för spann. Man kan ha olika antal hästar förspända i ett spann, men vanligast är fyr- eller sexspann. Vid körning med endast ett par hästar kallas det för parkörning eller tvåbet (en häst; enbet). En litet nyare variant av körning är sk. “tandem” då hästarna går på led, detta är mycket krångligare att köra än att köra par. Den som för en hästvagn kallas kusk och vagnar med förspända hästar var förr det vanligaste transportmedlet på land för varor och materiel innan motoriseringen av transporter kom till. Detta färdmedel användes mest innan bilar uppfanns. I hästvagnens begynnelse var det oftast bara fint folk som hade tillgång till det, men i slutet av “hästvagns-eran” hade nästan varje familj en hästvagn. Det körs i dag många olika slags tävlingar i både enbet, två- och fyrspann som maraton, precisionskörning m.m. Det har också blivit vanligt att åka hästvagn vid finare tillställningar som till exempel vid bröllop; till och/eller från kyrka.
En droska är en elegant, fyrhjulig hästvagn som främst användes under 1800-talet när nästan all transport skedde med häst och vagn. Droskan var en elegant och ganska vanlig större åkvagn och många av dessa användes som taxi.
Droska kan även betyda taxi. Förr kallades även taxibilar för droskor, eller droskbilar, något som kom av de hästdragna droskorna under 1800-talet.
Namnet droska härstammar från ryskans droskijh, som betyder “hyrd skjuts”, men namnet kom till Sverige genom tyskan (Pferdedroschke) och betyder då “hästdraget fordon”. En “drosky” var även en typ av vagn som var två- eller fyrhjulig som var väldigt vanlig i Ryssland.
Droskan var en medelstor, lågställd vagn, den största av de så kallade åkvagnarna. Kusken satt längst fram på kuskbocken som satt mycket högre än passagerarsätet. Många droskor hade även sufflett som kunde fällas över passagerarna vid regn eller hård blåst. En del droskor var även stängda för att förhindra insyn.
Droskan kännetecknades som en elegant vagn där själva vagnskroppen var upphängd i läderremmar för att minska stötarna från ett ojämnt underlag. Droskan drogs alltid av en eller två hästar, ofta högklassiga och stolta körhästar och gav ett elegant uttryck på storstädernas gator och torg.
Idag används droskor främst inom nöjeskörning, vid speciella evenemang och i tävlingssammanhang på körtävlingar då hästdragna vagnar blev väldigt ovanliga efter andra världskriget när hästen ersattes av bilar, bussar och mekaniska maskiner.